11 tipů, jak se zbavit chrápání

Říká se, že chrápe až 40% české populace. Většinou to bývá doménou především mužů, ale s přibývajícím věkem se chrápání objevuje i u žen. Kolem sedmdesátky je procento chrápajících mužů a žen zcela vyrovnané. Chrápání krade partnerovi klidný spánek a může být zdrojem častých hádek. Přinášíme několik tipů, jak zatočit s chrápáním.

TIP: Chcete zlepšit kvalitu spánku? Možná je čas na novou matraci! Přečtěte si naše srovnání nejlepších matrací za rok 2020

1. Zkuste otevřít okno

Samotné chrápání se ještě zhoršuje, když je v místnosti příliš teplo, prach nebo suchý vzduch. Pokud vás partner žádá o spánek s otevřeným oknem, možná své razantní „NE, mně je zima“ raději přehodnoťte. Do ložnice pořiďte i nějaké pokojové rostliny nebo případně čistič a zvlhčovač vzduchu.


2. Přestaňte kouřit 

Jak je známo, kouření poškozuje dýchací cesty a má tak vliv i na chrápání. Pro zlepšení kvality spánku je na místě skoncovat s kouřením. 


3. Kila navíc musí pryč! 

Nadměrná tělesná hmotnost v oblasti krku tlačí na dýchací cesty, a způsobuje tak chrápání. Proto obézní lidé chrápou častěji než lidé ve formě. Snadnou cestou, jak se vyhnout případné závažné spánkové poruše, je zbavit se přebytečných kil.


4. Spěte na boku 

První radou, kterou jako chrápající dostanete, je, abyste spali na boku. Důvod je prostý, touto polohou dosáhnete největší průchodnosti dýchacích cest. Naprosto nevhodná je při chrápání poloha na zádech, a to proto, že když se vaše svaly uvolní, automaticky se vám otevře pusa a jemně zasune jazyk, to zamezuje dobré průchodnosti dýchacích cest.  No a spaním na břiše zase zbytečně zatěžujete krk.


5. Zkuste spát s hlavou výše

Spaní s hlavou více nahoře uvolňuje dýchací cesty, protože snižuje váhu, která na ně tlačí. Tím se rychle usnadní dýchání. Pozor ale na hodně polštářů pod hlavou, to by mohlo mít opačný efekt. Raději si podložte nohy postele knihou nebo dřevěnou deskou, čímž celkově nakloníte postel.


6. Pravidelný režim může být zásadní 

Zásadou kvalitního spánku je pravidelný režim. Zbavit se chrápání můžete i tím, že budete chodit spát každý den ve stejnou dobu a budete spát dostatečně dlouho, aby mělo tělo čas se zrelaxovat.


7. Speciální polštář proti chrápání

Jednou z dalších možností je speciálně tvarovaný polštář, který udrží hlavu ve správné pozici a omezí tak chrápání. Existují i výplně se směsí bylinek, které zároveň zmírňují chrápání. 


8. Spreje a kapky

Zkuste přípravky, které se buď stříkají do krku nebo kapou na polštář. Příjemně a svěže voní a lehčí formu chrápání dokáží odstranit. Spreje do krku zvlhčí sliznici a zmírní vibrace měkkého patra. Někomu zaberou až po týdnu užívání, proto se nedivte, když první noc nebudou fungovat.


9. Zalepte si nos – náplasti proti chrápání

Chrápání vzniká při současném dýchání nosem a ústy, které je doprovázené vibracemi měkkého patra. Speciální náplasti rozevírají nosní cesty, a tím umožní lepší průchod vzduchu. Ale ve většině případů nečekejte žádné zázraky. V diskuzích se dočtete, že hodně záleží na tom, jaká je příčina a o jak silné chrápání se jedná.


10. Zpěv je málo známým pomocníkem

Zkuste si každý večer před spaním 15 minut prozpěvovat a do týdne můžete poznat změnu jak na vašem chrápání tak i zlepšení hlasových dovedností. Třeba se z vás stane rocková hvězda, no ne? 🙂 


11. Operace

Pokud nic nepomáhá na zlepšení kvality spánku vás i vašeho partnera, je na místě navštívit lékaře. Příčin chrápání může být mnoho, snadno řešitelné jsou různé alergie, které způsobují ucpaný nos, středně závažné stavy jakými jsou vrozené vady nosních přepážek až po velmi vážné a život ohrožující spánkové apnoe. 


Přírodní varianty zklidnění chrápání.

Bylinky

S problémem s chrápáním mohou pomoci i některé bylinky, které jsou snadno k dostání. Patří mezi ně máta, ostropestřec nebo dobromysl. Konzumujte odvar z těchto bylin po dobu týdne a pocítíte zlepšení.

Homeopatika

Pomoc najdete i v homeopatii. Zásadním lékem je Kalium iodatum, který pomáhá jak při alergiích, záchvatech dušnosti, astmatu, tak při chrápání.


Co způsobuje chrápání? 

Nepříjemný zvuk chrápání vzniká vibrací měkkých částí horních cest dýchacích. Ve spánku se snižuje napětí svalů měkkého patra, díky čemuž se snadněji rozkmitá a vyjde z nás onen typický zvuk. Vzduch může také narážet na překážku, kterou rozechvěje, např. na rozšířenou tkáň v nosohltanu.

Důvodů, proč se tak děje, může být více. Od lehčích, jako je špatná spánková hygiena (nepravidelné usínání, koukání do mobilu před spaním apod.), po ty závažnější, které se pojí s anatomickými anomáliemi a spánkovou apnoí.

Shrnutí

Spánek je důležitý pro naší osobní pohodu a výkonnost. Pokud vy nebo partner chrápete, může to narušit klidný vztah a být tak zdrojem hádek. Dopřejte svému tělu klidný spánek a zkuste změnit polohy spánku, otevřete si okno či zvlhčete vzduch, přestaňte kouřit nebo večer 15 minut zpívejte. Pokud nepomáhá jakási forma spánkové hygieny navštivte svého lékaře a o problémech se poraďte. 

Video o operaci chrápání


Podobné články

Napsat komentář